Absolwent po ukończeniu studiów będzie dysponował:
- zaawansowaną i pogłębioną wiedzą o charakterze interdyscyplinarnym, stanowiącą zakres pedagogiki, podstaw psychologii, filozofii, aksjologii oraz społecznych problemów wychowania;
- przygotowaniem merytorycznym i metodycznym w zakresie różnych dziedzin edukacji, w tym współczesnych technik informacyjnych oraz podstaw nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I-III;
- umiejętnością diagnozowania zróżnicowanych możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym determinowanych przez różne czynniki oraz wspierania ich rozwoju także
w ramach edukacji integracyjnej i włączającej;
- kompetencjami komunikacyjnymi i umiejętnościami współpracy umożliwiającymi skuteczne współdziałanie ze wszystkimi osobami zaangażowanymi w działalność wychowawczo-edukacyjną, w tym z rodzicami, innymi nauczycielami i specjalistami;
- kompetencjami niezbędnymi do systematycznego doskonalenia jakości własnej pracy, w tym umiejętnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych;
wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy, integralny rozwój uczniów i podejmowane działania pedagogiczne.
Ponadto absolwent będzie dysponował znajomością języka obcego na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
Absolwent otrzymuje tytuł zawodowy magistra pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz uzyskuje kwalifikacje nauczycielskie i uprawnienia do pracy w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej.
Absolwent ma możliwość podjęcia pracy na stanowisku nauczyciela w placówkach edukacyjnych: szkołach podstawowych (kl. I-III) oraz przedszkolach.
Programy studiów obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020 - stacjonarne
Programy studiów obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020 - niestacjonarne
Koncepcja kształcenia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna opiera się na ścisłym powiązaniu teorii z praktyką, wiedzy z umiejętnościami i kompetencjami społecznymi. Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z zaawansowaną i pogłębioną wiedzą z zakresu pedagogiki, jej struktury, poszczególnych subdyscyplin, jak też głównych nauk współpracujących z pedagogiką. Celem kształcenia jest także nabycie umiejętności refleksyjnego praktyka, dokonywania krytycznej analizy i oceny własnych działań pedagogicznych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie, pogłębienie świadomości etycznej i zawodowej pedagoga. Dobór treści programowych wynika z przyjętej koncepcji kształcenia i kluczowych efektów uczenia się na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, które są zawarte w Standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej). Kształcenie obejmuje przygotowanie merytoryczne i przygotowanie pedagogiczne. Przygotowanie pedagogiczne obejmuje przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i przygotowanie dydaktyczne. Program studiów składa się z 12 modułów:
- Zajęcia ogólnouczelniane
- Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
- Przygotowanie merytoryczne nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej jako przygotowanie do integracji treści nauczania
- Wspieranie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym
- Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej
- Metodyka poszczególnych typów edukacji z uwzględnieniem sposobów integrowania wiedzy i umiejętności dzieci lub uczniów
- Dziecko lub uczeń ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej
- Organizacja pracy przedszkola i szkoły z elementami prawa oświatowego i praw dziecka oraz kultura przedszkola i szkoły, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełno sprawnościami
- Podstawy diagnostyki edukacyjnej dla nauczycieli
- Kultura języka
- Praktyki zawodowe
- Metodologia badań naukowych
Realizacja programu studiów ma służyć przygotowaniu studenta do pracy zawodowej nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, jak również inspirowaniu do podejmowania działalności naukowo-badawczej.