Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica

Jesteś tutaj:

ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA i KLAS I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ to temat szkolenia dedykowanego nauczycielom przedszkola i klas I-III oraz studentom kierunków pedagogicznych, pragnącym poszerzyć swoją wiedzę z zaburzeń integracji sensorycznej oraz zdobywać praktyczne umiejętności do pracy z uczniem z zaburzeniami sensorycznymi.

Udział w spotkaniu jest  bezpłatny. Każda osoba biorąca udział w szkoleniu otrzyma certyfikat uczestnictwa

Szkolenie odbędzie się stacjonarnie na terenie Uczelni w trzech terminach:

  • PŁOCK: 20 listopada 2024 r. (brak wolnych miejsc - rekrutacja zakończona)
  • Płock:  21 listopada 2024 r.(brak wolnych miejsc - rekrutacja zakończona)
  • Płock: 27 listopada 2024 r. (brak wolnych miejsc - rekrutacja zakończona)
  • IŁAWA: 11 grudnia 2024 r. (brak wolnych miejsc - rekrutacja zakończona)
  • WYSZKÓW: 5 luty 2025 r.

Początek szkolenia: godz. 16:00, czas trwania 3 godziny.

Obowiązują zgłoszenia mailowe, przesłane na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W treści maila należy wpisać imię i nazwisko uczestnika/uczestników wraz z telefonem kontaktowym oraz termin i miejsce interesującego Państwa spotkania.
Terminy zgłoszeń:

  • Wyszków: do 31.01.2025 r. 

Szkolenie opiera się na przekazaniu uczestnikom elementarnej wiedzy na temat procesów sensorycznych, ich roli w rozwoju dziecka i wpływu na codzienne funkcjonowanie oraz uczenie się. Założeniem szkolenia jest dostarczenie nauczycielom praktycznych narzędzi i technik, które mogą wprowadzać do swoich zajęć, aby wspierać rozwój uczniów z różnymi potrzebami sensorycznymi.

Uczestnicy szkolenia:

  • zdobędą wiedzę na temat podstawowych pojęć związanych z integracją sensoryczną,
  • przyswoją informacje dotyczące rozpoznawania typowych objawów zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci, takich jak nadwrażliwość, podwrażliwość czy trudności z koncentracją,
  • dowiedzą się, jak wprowadzać proste ćwiczenia i aktywności sensoryczne do zajęć edukacyjnych, wspierając rozwój dzieci i ich umiejętności koncentracji oraz radzenia sobie z bodźcami,
  • poznają sposoby modyfikacji przestrzeni klasy i struktury zajęć, aby uczynić je bardziej przyjaznymi dla uczniów z różnorodnymi potrzebami sensorycznymi,
  • dowiedzą się, jak skutecznie komunikować się z rodzicami i specjalistami (np. terapeutami integracji sensorycznej),
  • nauczą się, jak tworzyć własne rekwizyty stymulujące zmysły.

Treści szkoleniowe:
1. Założenia integracji sensorycznej
2. Rola i znaczenie zmysłów
3. Zaburzenia integracji sensorycznej – rodzaje i objawy
4. Jak zachowuje się dziecko z zaburzeniami SI w przedszkolu i szkole?
5. Analiza diagnozy dziecka z zaburzeniami SI
6. Zabawy, ćwiczenia i aktywności, prezentacja pomocy dydaktycznych – warsztat

Prowadząca szkolenie:
Maria Natkowska
Nauczyciel akademicki Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Ziemi Mazowieckiej w Liszynie, pedagog, pedagog specjalny, logopeda, terapeuta pedagogiczny, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta ręki, trener umiejętności społecznych. Specjalizuje się w dziedzinie pedagogiki społecznej, opiekuńczo-wychowawczej oraz specjalnej, a także zagadnieniach z obszaru terapii pedagogicznej oraz wykorzystywania nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela. Autorka wielu artykułów o tematyce edukacyjnej.

Szczegółowy zakres szkolenia:
1. Co to jest integracja sensoryczna? W jaki sposób kształtują się prawidłowo przebiegające procesy integracji sensorycznej? Jakie czynniki na nią wpływają?
2. Omówienie poszczególnych układów sensorycznych:

  • układ przedsionkowy;
  • układ proprioceptywny;
  • układ dotykowy;
  • układ słuchowy;
  • układ wzrokowy;
  • układ węchowy.

3. Symptomy zaburzeń integracji sensorycznej z zaakcentowaniem szczególnie tych, które najłatwiej zaobserwować w przedszkolu lub szkole.
4. Rozróżnienie poszczególnych grup zaburzeń sensorycznych:

  • zaburzenia modulacji sensorycznej,
  • zaburzenia różnicowania sensorycznego,
  • zaburzeń ruchowych na bazie sensorycznej: dyspraksji oraz zaburzeń posturalnych (z krótkim odniesieniem do symptomów obserwowanych
    w zachowaniu dziecka).

5. Postępowanie terapeutyczne z dzieckiem z zaburzeniami SI:

  • na czym polega diagnoza i terapia procesów sensorycznych?;
  • co to jest dieta sensoryczna? (program domowy);
  • jakie problemy wychowawcze najczęściej współwystępują z zaburzeniami integracji sensorycznej?

6. Dziecko z diagnozą zaburzeń integracji sensorycznej w przedszkolu lub w szkole:

  • jak efektywnie pracować z dzieckiem z zaburzeniami SI? (strategie postępowania: kącik wyciszenia, omówienie pomocy terapeutycznych: słuchawki, pled obciążeniowy, gniotki, taśmy, dyski sensoryczne, gryzaki itd).
  • jak pracować z rodzicami dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej? (czego nauczyciel może oczekiwać od rodzica dziecka
    z zaburzenia SI, jak poprawić efektywność komunikacji).

7. Omówienie indywidualnych przypadków.

rekrutacja

STUDIA PIERWSZEGO (LICENCJAT, INŻYNIER)
I DRUGIEGO (MAGISTER) STOPNIA
ORAZ JEDNOLITE MAGISTERSKIE

Iława

661 121 122

(wyłącznie w sprawach rekrutacji)

Wyszków

661 121 122

(wyłącznie w sprawach rekrutacji)

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Polityka prywatności | Wszelkie prawa zastrzeżone © 2023 Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku.

enova365 logo   soneta baner szkolimy w oparciu o system enova

Strona internetowa Szkoły Wyższej im. P. Włodkowica w Płocku została sfinansowana w ramach realizacji projektu:  „Równość w edukacji 2.0 - kompleksowy program wsparcia w zakresie dostępności w Szkole Wyższej im. P. Włodkowica w Płocku” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś Priorytetowa III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych