ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA i KLAS I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ to temat szkolenia dedykowanego nauczycielom przedszkola i klas I-III oraz studentom kierunków pedagogicznych, pragnącym poszerzyć swoją wiedzę z zaburzeń integracji sensorycznej oraz zdobywać praktyczne umiejętności do pracy z uczniem z zaburzeniami sensorycznymi.
Udział w spotkaniu jest bezpłatny. Każda osoba biorąca udział w szkoleniu otrzyma certyfikat uczestnictwa.
Szkolenie odbędzie się stacjonarnie na terenie Uczelni w trzech terminach:
- PŁOCK: 20 listopada 2024 r. (brak wolnych miejsc - rekrutacja zakończona)
- Płock: 21 listopada 2024 r.(brak wolnych miejsc - rekrutacja zakończona)
- Płock: 27 listopada 2024 r. (brak wolnych miejsc - rekrutacja zakończona)
- IŁAWA: 11 grudnia 2024 r. (brak wolnych miejsc - rekrutacja zakończona)
- WYSZKÓW: 5 luty 2025 r.
Początek szkolenia: godz. 16:00, czas trwania 3 godziny.
Obowiązują zgłoszenia mailowe, przesłane na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W treści maila należy wpisać imię i nazwisko uczestnika/uczestników wraz z telefonem kontaktowym oraz termin i miejsce interesującego Państwa spotkania.
Terminy zgłoszeń:
- Wyszków: do 31.01.2025 r.
Szkolenie opiera się na przekazaniu uczestnikom elementarnej wiedzy na temat procesów sensorycznych, ich roli w rozwoju dziecka i wpływu na codzienne funkcjonowanie oraz uczenie się. Założeniem szkolenia jest dostarczenie nauczycielom praktycznych narzędzi i technik, które mogą wprowadzać do swoich zajęć, aby wspierać rozwój uczniów z różnymi potrzebami sensorycznymi.
Uczestnicy szkolenia:
- zdobędą wiedzę na temat podstawowych pojęć związanych z integracją sensoryczną,
- przyswoją informacje dotyczące rozpoznawania typowych objawów zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci, takich jak nadwrażliwość, podwrażliwość czy trudności z koncentracją,
- dowiedzą się, jak wprowadzać proste ćwiczenia i aktywności sensoryczne do zajęć edukacyjnych, wspierając rozwój dzieci i ich umiejętności koncentracji oraz radzenia sobie z bodźcami,
- poznają sposoby modyfikacji przestrzeni klasy i struktury zajęć, aby uczynić je bardziej przyjaznymi dla uczniów z różnorodnymi potrzebami sensorycznymi,
- dowiedzą się, jak skutecznie komunikować się z rodzicami i specjalistami (np. terapeutami integracji sensorycznej),
- nauczą się, jak tworzyć własne rekwizyty stymulujące zmysły.
Treści szkoleniowe:
1. Założenia integracji sensorycznej
2. Rola i znaczenie zmysłów
3. Zaburzenia integracji sensorycznej – rodzaje i objawy
4. Jak zachowuje się dziecko z zaburzeniami SI w przedszkolu i szkole?
5. Analiza diagnozy dziecka z zaburzeniami SI
6. Zabawy, ćwiczenia i aktywności, prezentacja pomocy dydaktycznych – warsztat
Prowadząca szkolenie:
Maria Natkowska
Nauczyciel akademicki Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Ziemi Mazowieckiej w Liszynie, pedagog, pedagog specjalny, logopeda, terapeuta pedagogiczny, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta ręki, trener umiejętności społecznych. Specjalizuje się w dziedzinie pedagogiki społecznej, opiekuńczo-wychowawczej oraz specjalnej, a także zagadnieniach z obszaru terapii pedagogicznej oraz wykorzystywania nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela. Autorka wielu artykułów o tematyce edukacyjnej.
Szczegółowy zakres szkolenia:
1. Co to jest integracja sensoryczna? W jaki sposób kształtują się prawidłowo przebiegające procesy integracji sensorycznej? Jakie czynniki na nią wpływają?
2. Omówienie poszczególnych układów sensorycznych:
- układ przedsionkowy;
- układ proprioceptywny;
- układ dotykowy;
- układ słuchowy;
- układ wzrokowy;
- układ węchowy.
3. Symptomy zaburzeń integracji sensorycznej z zaakcentowaniem szczególnie tych, które najłatwiej zaobserwować w przedszkolu lub szkole.
4. Rozróżnienie poszczególnych grup zaburzeń sensorycznych:
- zaburzenia modulacji sensorycznej,
- zaburzenia różnicowania sensorycznego,
- zaburzeń ruchowych na bazie sensorycznej: dyspraksji oraz zaburzeń posturalnych (z krótkim odniesieniem do symptomów obserwowanych
w zachowaniu dziecka).
5. Postępowanie terapeutyczne z dzieckiem z zaburzeniami SI:
- na czym polega diagnoza i terapia procesów sensorycznych?;
- co to jest dieta sensoryczna? (program domowy);
- jakie problemy wychowawcze najczęściej współwystępują z zaburzeniami integracji sensorycznej?
6. Dziecko z diagnozą zaburzeń integracji sensorycznej w przedszkolu lub w szkole:
- jak efektywnie pracować z dzieckiem z zaburzeniami SI? (strategie postępowania: kącik wyciszenia, omówienie pomocy terapeutycznych: słuchawki, pled obciążeniowy, gniotki, taśmy, dyski sensoryczne, gryzaki itd).
- jak pracować z rodzicami dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej? (czego nauczyciel może oczekiwać od rodzica dziecka
z zaburzenia SI, jak poprawić efektywność komunikacji).
7. Omówienie indywidualnych przypadków.